Monday, March 30, 2009

CITITORUL

"Niciodată n-ai avut suficientă imaginaţie pentru a-ţi închipui lumea fără tine. Chiar dacă n-ai mers cu vanitatea până la paranoia de a crede că lumea se învârte în jurul tău, că e nerăbdătoare să audă ce spui, ţi-a lipsit inteligenţa, sau puterea de a accepta că nu însemin mai mult decât fotografiile îngălbenite pe care cineva, după tine, le va arunca la gunoi."

Autoportret intr-o oglinda sparta-de Octavian Paler



Am avut întotdeauna o problemă cu ipocrizia celor ce se consideră superiori. De ce un cititor al lui Stephen King de exemplu îşi permite să ridiculizeze cititorii lui Coelho sau aceştia din urmă pe cei ai Sandrei Brown? Ştie oare pasionatul de literatură horror, că este la rândul lui considerat inferior de către cititorii de literatură clasică sau filosofie?Dilema mea este: chiar e nevoie să criticăm un om care preferă lectura, ştirilor de la ora 5, indiferent de gusturile sau capacitatea de înţelegere pe care le are? Este aşa de grav să scrii literatură comercială şi să trăieşti din scris? Este interzis ca scriitor, să vinzi, să fii popular, să te faci înţeles? Ne dorim oare revenirea la acea perioadă în care cultura era rezervată pentru cei aleşi?Ne dorim elitismul perioadei iluministe şi masele epocii lui Lapuşneanu?
Mie întotdeauna mi-au plăcut în mod special oamenii pe care din când în când îi vezi scoţând din geantă o carte pentru a mai fura câteva paragrafe într-un moment de răgaz.Întotdeauna am întrebat ce carte citeşte şi m-am lăsat cuprinsă de entuziasmul cititorului, dar niciodată nu am criticat, niciodată nu am minimalizat importanţa actului citirii în sine.Niciodată nu am descurajat pe cineva care vrea să citească.Din contră, am recomandat lecturi, am facut cadouri din librarii şi mi-am împrumutat cărţile din propria bibliotecă.

Există printre noi cei care se consideră cititori supremi, CITITORUL, cel care are dreptul să emită judecăţi de valoare, să ne critice pe noi cititorii de rând, să ne dea una peste manuţă şi să ne spună: Nu... asta e literatură ieftină, trebuie să citeşti...James Joyce sau Henry Miller, Dan Brown sau Stephen King, Shakespeare, Paler, Palahniuk, Eliade sau cine ştie ce alt autor consideră el că înseamnă calitate....altfel totul e în zadar...

Now listening: Gary Jules- Mad World

No comments:

Post a Comment